aku budak kampung

ku abadikan untuk isteriku yang tercinta,anakku,keluargaku,teman-teman seperjuangan dan mereka-mereka yang sudi menemani blog ini.terima kasih atas sokongan anda semua.



Wednesday, January 25, 2012

bario trip(pa mada ke pa dallih)

perjalanan di teruskan ke pa mada dan pa dallih.jarayanya sedikit bagus berbanding dari lio mato ke simpang pa mada.sampe jak ke pa mada lom ada gik kenderaan lain yang tiba.kmk org mula kebingungan takut salah tempat.lebih kurang 5 minit elek akhirnya konvoi dari bario yang di sertai oleh residen miri dan para wartawan dan pengawai yang terlibat akhirnya sampai.rombongan residen bermalam di pa mada dan kmk org lom tauk gik cney nak tido malam ya.sebelum ya mok tangga lok camne keadaan di pa dallih.kmk org di ngan cdak jkr meneruskan perjalanan ke pa dallih.perjalanan kira2 20 minit ke sungai pa dallih.maklumat awal madah jembatan ke pa dallih dah terputus.jadi hubungan cuma bleh di lalui make jambatan gantung dan laluan sungai.

sampe jak ke seberang di sungai pa dallih kmk org mati akal.camne nak lalu ngan ngembak barang ke pa dallih.alternatif yang ada menyeberang sungai dengan 4x4.tgh elek2 mikir cara datang la org dari kawasan ya juak.kmk org nanyak la mun jalan kaki brapa minit sampe ke pa dallih? nya madah dalam 20 minit.mun mcm ya kira sik jauh lah nak.bok jak nak jalan kaki, rombongan residen miri datang make 4x4 dari pa mada.cdaknya terus jak menyeberang make 4x4 ya tek.aku ngan sorang kawan tek ambik keputusan nak jalan kaki jak.nak nangga keindahan la konon nya tek.mula-mula ok jak aku berjalan, tapi bila dah lebih 20 minit aku dah kelelahan.jalannya bukan kedak jalan pasar rata jak, tapi kebanyakan nait bukit ajak-ajak.fuyohhhhhh nang kelelahan, dekat nak 40 minit bok kmk 2 sampe ke pa dallih ya pun dah ngerepak sepanjang jeraya.sampe jak ke pa dallih aku kenak segera ngecek tempat majlis yang akan berlansung keesokan harinya.sik sempat agik nak bergambar oi.nang russing abis.lebih kurang setengah jam bebincang ngan penganjur di sia aku pun terpaksa la berekot lagik.cdak residen dah nunggu kmk org untuk pulang semula ke pa mada.jadi dengan selamba sikda la gambar aku di pa dallih, cuma gambar kmk org nak balit jak.bila nangga keadaan macam ya aku ambik keputusan untuk meneruskan perjalanan ke bario malam ya juak.kmk org sik bermalam di pa mada tetapi terus ajak ke bario.jalan ke bario pun penuh dengan liku dan halangan.aku sik berkesempatan nak ambik gambar perjalanan ke bario sebab ari dah malam.okey esok sambong agik cerita ke bario.

DSC03603

DSC03606

DSC03610

DSC03612

DSC03613

DSC03615

DSC03617

DSC03618

DSC03623

DSC03630

DSC03631

DSC03637

DSC03639

DSC03641

DSC03643

DSC03647

DSC03648

DSC03649

DSC03652

DSC03657

DSC03654

DSC03660

DSC03667

DSC03670

jumpa entri bario.

10 comments:

ciK LyndaWawa said...

kiut kameraman sorang ya..we wit..hehhee

Chenal said...

Mun nyawo sik tahan cobaan d pedalaman cam tuk, x sanggup kejo sampe ke sinun nyoo!

Thanks..kongsi pengalaman dunio pedalaman Sarawak ngan mek urang nyo. Sekurang2nya gambar + cito cam tuk..bleh mengubah prespektif urang luar pasal pedalaman sarawak.

Indahnya Sarawak..

labulabi said...

cik lyndawa.sapa kameraman ya tek. :)

chenal.bena nyo.crita perjalanan ngan pengalaman bah nyo.sekadar nak kongsi gambar jaik di ambik aku.bila aku google tentang bario rami org molah entri pasal tok.nang femes la kawasan tok.hihi

AmirFX said...

Tempat yang best k polah offroad..

labulabi said...

amirfx.cukup best.rasa mok jemput cdak 4x4 borneo safari pegi ctok. hehe

Pak Udak Dilah said...

Gambar nan semua kacak2. Credit to Photographer.

labulabi said...

pak udah dilah.mak kaseh.singgah2 la ctok. :)

Hanie Dew said...

ngeeeee...adventure betul perjalanan ke bario tu. macm cita Journey ehehhe.

kecut perut aku nengok org tunggang motorsikal merentas jambatan gantung.fuh fuh.klau aku harus pengsan kat permulaan.hahaha

labulabi said...

Hanie Dew.aku pun sik brani pada mulanya.tapi aku tangga org lain kompiden jak lalu.aku pun lalu juak la.hihi.rasa nak runtuh jak jambatan ya.

Mischelle said...

Saya orang Pa' Dallih & Bario ;D