aku budak kampung

ku abadikan untuk isteriku yang tercinta,anakku,keluargaku,teman-teman seperjuangan dan mereka-mereka yang sudi menemani blog ini.terima kasih atas sokongan anda semua.



Friday, August 6, 2010

merdeka kah kita.

tajuk tok xda kenak mengenak ngan cerita nak aku polah tok.aku cuma nak cita pasal apa yg aku tauk pasal bulan kemerdekaan tok.masa aku gik kecik dolok bila sebut pasal merdeka aku blurrr.apa benda merdeka tok.sebabnya aku diam di kampung.jauh dari bandar.lepas ya nak nangga tv pun susah.salu jak dengar lagu tanggal 31 nyanyian allahyarham sudirman.lagipun zaman ya elektrik pun xda.make pelita.mandik aik telaga.



bila sekolah rendah, aku blaja pasal negara malaysia, pasal hari kebangsaan.pasal negeri sarawak.banyak lah yang aku blaja pasal ya.tapi semua ya x menarik perhatian aku tentang 31 ogos ya.yang aku tauk ari ya ari cuti umum.dah semesti biak macam aku akitiviti aku g ngail.duduk atas pokok sambil berangan.blah petangnya main bol di padang.bila pegi skolah esoknya yg aku tauk cdak darjah 5 maca sajak pasal merdeka, pasya da laungan merdeka.aku pun laung juaklah.p mata aku gik carik cney aku kah lepa ngan beg skolah aku.hahaha.kitak org jagn x tauk dolok kmk org g skolah make lepa jepon oi.bila aku darjah 5 bok ku tauk yg merdeka ya kita bebas dari penjajah.p aku kompius apa benda penjajah ya.adakah nya macam cita tranfomer, or crita gaban yg melawan raksasa ya.mun x cita satria baja hitam yg make moto bleh terbang ya.huh! bisa palak mikir.


bila aku masok sekolah menengah bok aku baca buku sejarah.oo macam ya rupanya penjajah.make topi besar mbak tongkat.ada misai besar.idong tinggi.oo mcm ya rupanya oo.bila datang jak 31 ogos kmk org yg diam asrama biasanya x pulang mun x kenak pada waktunya.jadi apa yg kmk org tunggu menjelang 12 malam ya.bila jam berbunyi pukul 12 mlm nang xda sambutan langsunglah.jgn arap la nak dengar laungan merdeka.tapi pa yg kmk org polah, pegi blakang asrama ambik seloar dalam biak kah dalam plastik pasya mbak g padang perhimpunan kak ya nyanyi lagu negaraku sambil narit plastik penuh ngan loar dalam ya.hahahaha jahat x aku masa skolah dolok.tingkatan 3 masa ari kebangsaan ya mun x salah ingat aku ,aku dating ngan can aku.hehehe.abis kelas malam aku dating ngan can aku di pagar asrama jak la.ne bleh masok asrama pompuan.hehehe..blah tgh malam ya macam biasa ngumpul soar dalam agik.kahkahakah.p x di gantung di tiang bendera.kmk org nyede nya di pagar asrama ompuan.rasa2 kitak org da x biak laki brani ambik loar ya.hehehe..gaok x aku ngan geng2 aku.tapi bila perhimpunan pagi ya bukan loar dalam di tiang bendera tapi baju dalam ompuan.haaaaaa.sapa ndak pun keja.



masa ting 4 aku pindah skolah.jadi pelajar harian.masa ya bok merasa sambutan ari kebangsaan sebab kmk org di jemput sama di padang merdeka.best oo.macam ya rasa sambutan ari kebangsaan duhal.tapi sambutan sebelah malam nya xdalah.sebab aku diam ngan abang.jadi xda lah benda pelik2 di polah ku.nangga tv jak keja ku.jgan kitak org x ingat masa ya dah ada mega tv.best paduhal nangga mega tv.bila ting 5 aku x da masa nak mikir hari kebangsaan agik sebab kamboh ngan test.ari2 aku mukak buku, nangga lukisan teknik,nangga buku teknologi,molah lukisan make bofa set, huh boring2.



bila aku dah keja bok aku aktif nyambut 31 ogos,mun x salah ingat aku kmk org molah parti di kpg.kolek rm10 sorang.meli dak manok ,hotdog, molah mee goreng.mcm ya lebih kurang aktiviti kmk org.yang aku x dapat lupak sambutan hari kebangsaan tahun 2003 bila kawan aku mbak g pasar kuching.sebelum tok nang x pernah pikir pun nyambut di pasar ya.pa gik sambutan di pasar ya.dengan biak nya,macam2 olah.kmk org tek konvoi make motosikal berenti di depan medan pelita,berbaris jak biak mintak pas.pas punya pas aku nangga biak kenak langgar oleh 4x4.nak kurang asam la moto ya.tauk nya pasar tengah rami jgn la mbak laju2.kesian juak ku nangga.p ya x jadi pengajaran ngan biak lain.abis di sia kmk org pegi masja.nangga biak lombak.masa ya aku rasa nang xda pekdah langsung aku pegi.nyuruh urat mata aku sakit jak nahan ngantok.alu dengan x semenanya aku ambik bendera malaysia nak di ikat ku di motosikal ku kumbuk nahan sejuk dan aku tertido di jeraya masja ya.hahaha.pukul 6 bok aku bangun sambil merati, paduhal bukan aku sorang jak tido.rami gik biak lain tido sia juak.pulang dari masja rante motosikal aku putus indah.alu betundak sampe kpg.



ya sedikit sebanyak pengalaman aku nyambut hari keramat negara malaysia ya.tapi kinek tok aku x molah keja camya agik.sesungguhnya aku rasa bertuah jadi rakyat malaysia.merdeka dalam negara yang aman dan damai.penduduk yang bebilang kaum.kita bebas dari penjajah.aku bangga menjadi anak malaysia.semoga kita bebas dan terus merdeka untuk selamanya.selamat menyambut bulan kemerdekaan.kibarkan jalur gemilang tanda semangat kita pada negara malaysia.

2 comments:

Abg.Syuk said...

asa ku koh.. mun meja dapat di gantung di bendera nang tauk ada juak... hahahahaha... best la entry u kali tok... tapi tahun tok kita merdeka bulan posa... siap la sapa cidak nak berarak ya kelak..
(syukriq.blogspot.com)

labulabi said...

hehehe..mun dapat aku nak ulang semula kisah ya.tapi kali tok aku nak mintak maap banyak2 kepada mangsa-mangsa aku ya..kesian bila ku nangga cdak carik spenda da blakang asrama.
rasanya mungkin xda perarakan besar-besaran kali pok.